cookieChoices = {}; Deventer Natuur: Polystichum polyblepharum

zaterdag 21 januari 2017

Polystichum polyblepharum

Zo nu en dan gebeurt het dat ineens iets opvalt. Jarenlang ben ik er langs gelopen en opeens een paar glanzende donkergroene blaadjes op een tuinmuurtje op het noorden begroeit met mos in een woonwijk van een jaar of 30 oud.
Het blijkt een varentje te zijn, niet heel groot, maar anders dan de andere varens die ik ken. Lastige groep moet ik zeggen. Echter de muurvarens zijn nog redelijk te doen, al ken ik deze niet. Altijd is de camera beschikbaar, hetzij van de telefoon (waarnemingen voor waarneming.nl moeten altijd gedaan kunnen worden, nietwaar?) hetzij mijn spiegelreflexcamera voor het betere werk. Foto gemaakt en op zoek naar de naam. Eeeh, na vruchteloos zoeken op de vertrouwde bronnen (verspreidingsatlas.nl, wilde-planten en nederlandsesoorten) niet direct een hit. Of toch wel, het lijkt op een schildvaren (Polystichum).
Een post op het forum van waarneming.nl levert op dat dit een atypische (nogal klein namelijk) versie van een soort is die nog niet lang in Nederland voorkomt, te weten Polystichum polyblepharum, de Nederlandse naam is nog niet officieel, zie ook.
Gerrit Hendriksen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten