zondag 30 juli 2017

Kransgras, nieuw voor Deventer

Kransgras (Polypogon viridis)
Op een van mijn zwerftochten vond ik een grassoort die ik niet direct herkende. Alhoewel, ik dacht direct, die heb ik eerder gezien. Het duurde echter even voordat ik aan de blogs van stadsplanten dacht. Op de blog stadsplanten was dit jaar namelijk al 2 maal een artikel verschenen over de soort kransgras (Polypogon viridis). Zoals Jos de Vos in zijn blog mooi beschrijft; "als je er oog voor hebt herken je ze al op afstand". Op zich geldt dat voor heel veel soorten. Wat betreft deze soort betreft klopt dat in ieder geval, als je hem eenmaal herkent is het gemakkelijk.
Kransgras, detail bloeiwijze
Kransgras is een kort blijvend gras, bloeiend in de zomer en voorzien van een mooie, redelijk dicht bloeiende pluim. Eigenlijk heel opvallend zijn vooral de fraaie 'lichtgevende' pluimen. Dat lichtgevende wordt veroorzaakt door de tansparante licht gekleurde en vliezige kafjes.
Kransgras

In Deventer vond ik de soort voor het eerst in de Bergpoortstraat en wat later vooral in het stationsgebied tussen de Noordoostelijke uitgang van het station en de Beestenmarkt in vrijwel iedere zijstraat in grote aantallen zelfs.

Kransgras komt uit Zuid-Europa en werd voorheen ingedeeld bij de struisgrassen (Bron: alienplantspeciesbelgium) wat erg logisch is, het heeft er veel weg van. De soort komt van nature voor op vochtige standplaatsen naast vijvers, beekjes en rivieren, op vochtige verstoorde grond en in verstoorde moerassige gebieden.
Verder interessant te lezen in het artikel, is dat de soort tot halverwege de vorige eeuw vooral als een woladventief werd beschouwd. Dat is de laatste jaren wel anders in Engeland (tip, de interactieve kaart), Vlaanderen en Nederland. De soort verspreid zich namelijk vooral heel snel in stedelijk gebied. Op verspreidingsatlas.nl is verrassend weinig informatie te vinden over deze soort, behalve dan het verspreidingskaartje en de foto's. De kaartjes laten vooral een grotere concentratie zien in het Westen van het land.
Als we de literatuur over nieuwe soorten lezen en de trends van diverse soorten een beetje bijhouden zullen we de komende jaren in Deventer nog veel meer nieuwe soorten ontdekken.

Gerrit Hendriksen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten