cookieChoices = {}; Deventer Natuur: Reeds verwacht en nu aanwezig

zaterdag 21 januari 2017

Reeds verwacht en nu aanwezig

Als florist doe ik een poging om een beetje bij te blijven wat betreft soorten die in Nederland voorkomen. Alweer een tijdje geleden was ik met een vriend (ook florist) in Utrecht en hij wees me op Kransmuur. Een soort die ik tot dan toe niet kende. Ik las ook dat deze soort zich naar het oosten toe uitbreidt, dus .... hij viel te verwachten in Deventer.
Een tijd later (aantal jaar) zie ik een melding op Waarneming.nl. Een waarneming van Riempjes (Corrigiola litoralis). Ik ken deze soort niet heel goed, maar weet wel dat midden in de stad Riempjes niet heel waarschijnlijk is. Ik kon niet direct even gaan kijken, maar er borrelde wel wat in mijn achterhoofd en het duurde een dag of wat voordat ik dacht, wacht even, dat is geen Riempjes, maar Kransmuur (Polycarpon tetraphyllum). De moderator van waarneming.nl had het ook gezien en inderdaad, lang verwacht en nu aanwezig in Deventer.
Foto: Han Brendeke, 11-06-2016


Sorry, de foto zou eigenlijk gedraaid moeten worden, echter ik gebruik hier graag het origineel van de eerste waarneming, met een verwijzing naar de fotograaf.

Afgelopen zomer is een groep mensen met als doel stadsflora te bestuderen een aantal straten eens echt goed gaan bekijken. Wat blijkt..... nog meer locaties met Kransmuur en niet zo'n klein beetje ook. De hele Menstraat staat er vol mee, al moet je daarvoor wel op je knieƫn, zo klein zijn ze (zie foto hieronder).
Foto: Gerrit Hendriksen 11-08-2016
Gerrit Hendriksen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten